22.09.2021

Digitalisaation hyödyt

Nykyaikana puhutaan paljon digitalisaatiosta ja digitaalisesta vallankumouksesta. Aina ei kuitenkaan ole selvää, miten ne vaikuttavat yrityksen toimintaan.
Kuva tulossa

Nykyaikana puhutaan paljon digitalisaatiosta ja digitaalisesta vallankumouksesta. Aina ei kuitenkaan ole selvää, miten ne vaikuttavat yrityksen toimintaan. Vastoin yleistä uskomusta, digitalisaatio ei suinkaan ole 2010- ja 2020-luvulla syntynyt ilmiö. Digitalisaatio on käynnistynyt Suomessa 1980-luvulla, mutta sen merkittävä vaikutus on alkanut internetin aikakaudella. Tämä onkin alkanut näkyä myös liiketoiminnassa erilaisina kasvavina trendeinä, kuten verkkokauppoina, alustataloutena ja digimainontana. Miksi ja miten tällaisia sitten pitäisi ja kannattaisi hyödyntää?

Sanoina digitalisaatio, verkkokauppa ja sosiaalinen media saattavat kuulostaa uhkaavilta, mikäli yrityksen liiketoiminta on ollut tähän asti tiukasti sidoksissa esimerkiksi kivijalkamyyntiin ja perinteiseen printtimediaan. Tälläiselle yritykselle digipäivityksen ei tarvitse olla suuri loikka yhdellä kertaa, vaan sen voi aloittaa pienestä. Pieniä askeleita ovat esimerkiksi sometilien ja Google My Business -sivun kuntoon laittaminen. Tämän jälkeen voidaan alkaa harkitsemaan esimerkiksi maksullista somemainontaa. Sosiaalisen median avulla mainoksia pystyy kohdentamaan omalle asiakaskunnalle ja keräämään tarkempaa dataa siitä, miten yleisö kyseiseen mainokseen reagoi.

Digitalisoituminen ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki yrityksen liiketoiminta täytyy siirtää verkkoon. Kivijalkamyymälät toimivat mainiosti yhteistyössä verkkokaupan kanssa. Verkkokauppa on käytännössä vain yksi toimipiste lisää asiakkaille, jotka eivät syystä tai toisesta kivijalkamyymälässä käy. Selkeän ja modernin verkkokaupan tai verkkosivun avulla asiakkaat löytävät myös tietoa nopeammin. Tietoisuus yrityksen verkkopalveluista lisääntyy myös hyvän hakukoneoptimoinnin avulla.

Mikäli tuntuu, että omat taidot tai aika ei riitä digitalisoimaan yrityksen liiketoimintaa, on siihen kannattavaa hankkia ulkopuolinen tekijä. Näin yrittäjä voi keskittyä olemaan oman alansa ammattilainen ja somet, verkkokaupat ja digimainonnat hoituvat kuin taikaiskusta. Tällainen ulkoistaminen voi myös säästää rahaa yritykseltä, sillä digimarkkinoinnin ammattilainen osaa tehdä erilaisista some- ja digimainonnan kampanjoista erittäin tehokkaat ja toimivat!

 

Mikko
Salminen
Digiasiantuntija